Pełnotekstowe zasoby PLDML oraz innych baz dziedzinowych są już dostępne w nowej Bibliotece Nauki.
Zapraszamy na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 12 | 130-139

Tytuł artykułu

Dydaktyka geografii – teoria i metodologia (na przykładzie Bułgarii)

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Geography Didactics – theory and methodology (Bulgarian case)

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
Understanding, mastering and applying new ideas in geography didactics is the most proper way to achieve a high professionalism in geography education in Bulgaria. Such professionalism implies three prerequisites: a scientifically based (and not only intuitive) professional activity, high and sustainable results and a clear positive attitude towards it. The high professionalism is the required basis for successful solving the current problems of Bulgarian geography education which are of different nature: training and further qualification of working staff, preparation of needed school documentation for thematic subject “Geography and Economy” and the design of research programs and projects in school practice. Undoubtedly, we have to explore the foundations of didactics (its theory and methodology) because it is the starting point for creative problem solving or the implementation of upcoming geography educational tasks. In this context, and against the background of the increasingly higher modern public demands and attitudes towards education, it is necessary to interpret the geography didactics as a science in a new, modern way. In presented paper are examined the essence, subject matter and main issues of geography didactics; scientific tasks and research methods and its place among other sciences. It is also important to outline thetrends of development and scientific potential of geography didactics.
PL
Zrozumienie, opanowanie i zastosowanie nowych pomysłów w dydaktyce geografii to prawdziwy krok w kierunku osiągnięcia wysokiego poziomu profesjonalizmu w edukacji geograficznej w Bułgarii. Taki profesjonalizm według nas oznacza trzy rzeczy: opartą na nauce (nie tylko intuicyjną) działalność zawodową, wysokie i trwałe rezultaty, wyraźne pozytywne nastawienie do niej. Podejście takie jest niezbędne jako podstawa w rozwiązywaniu bieżących problemów bułgarskiej edukacji geograficznej o różnym charakterze: w przygotowaniu i kwalifikacji kadr; w opracowywaniu dokumentacji badań geograficznych i ekonomicznych; w opacowywaniu programów badawczych i projektów w praktyce szkolnej. Niewątpliwie musimy opierać się na zasadach dydaktyki – jej teorii i metodologii, ponieważ jest to punkt wyjścia do twórczego rozwiązywania problemów lub realizacji przyszłych zadań edukacji geograficznej. W tym kontekście, w obliczu coraz bardziej zlożonych nowoczesnych zadań publicznych i postaw wobec edukacji, konieczna jest stosowna interpretacja dydaktyki geografii jako nauki. Przedkladamy naszą wizję na: jej istotę, przedmiot i zagadnienia; miejsce wśród nauk; zadania naukowe i metody badań. Przedstawiamy kierunki rozwoju i potencjał naukowy.

Rocznik

Tom

12

Strony

130-139

Opis fizyczny

Daty

wydano
2018-12-01

Twórcy

Bibliografia

  • Bijkov, G., Kraevski, V. (2007). Methodology and methods of pedagogical research, Sofia: “St. Kliment Ohridski”
  • Bӧhn, D. (1999). Geographiedidaktik. In: D. Bӧhn (Hg.). Didaktik der Geographie. Begriffe, München: Oldenburg, 50–52
  • Gaitandjieva, R. (2000). Strategy of Geographical Education in High School in the New Realities, Sofia: Anubis
  • Gaitandjieva, R., Tzankova, L. (2018). Theoretical-Methodological Basis of Modern Didactics of Geography (Excerpt from Unpublished Works). In: S. Karastoyanov, et al. Regional Development and Policy. Sofia: MELANI, 252–262
  • Kanchev, D. (2000). Methodology of geography education. 3. edition, Sofia: “St. Kliment Ohridski”
  • Kӧck, H. (1991). Didaktik der Geographie – Methodologie, München: Oldenburg
  • Panchehnikova, L. M. (1983). Whole training geography. In: Methodology training geographies in middle school. Moscow
  • Rinschede, G. (2007). Geographiedidaktik. 3. Auflage, Paderborn u.a.: Ferdinand Schӧningh
  • Tzankova, L. (2005). Geography Didactics Guide, Sofia: “St. Kliment Ohridski”
  • Tzankova, L., et. al (2015). Geography Didactics – Between Theory and Practice. In: Achievements, up-to-date and challenges of geographical science and perceptions. University of Beograd – Faculty of Geography, Beograd, october 2015, 168
  • Vasileva, M. (2018). Current Issues of Modern Didactics of Geography. Guide to seminars. Sofia: MELANI

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.ojs-doi-10_24917_20845456_12_10
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.