PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 8 | 51-68
Tytuł artykułu

Kompetencje geometryczne nauczycieli matematyki

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Practice proves that students tend to face difficulties in learninggeometry. This observation is partially confirmed by the results of educationalresearch as well as external exams. It happens repeatedly that studentsget lower marks in arithmetic or algebra tasks. The causes of such situationare complex. One of the reasons is that teaching geometry requires specialteaching skills characteristic for this specific teaching branch as well as theneed for “specific vision”. Therefore, I decided to study the geometric skillsof mathematics teachers more carefully. For this purpose, I made use of tworesearch results: international research TEDS-M 2008 as well as nationwideresearch The research of needs the elementary education teachers as well asmathematics teachers have in the scope of their professional development.This article presents the results of the analysis together with my personalthoughts on education and improvement of teachers’ skills in the area of geometry.
Słowa kluczowe
Twórcy
Bibliografia
  • An, S., Kulm, G., Wu, Z.: 2004, The pedagogical content knowledge of middle school, mathematics teachers in China and the U. S., Journal of Mathematics Teacher Education 7, 145–172.
  • ---
  • Ball, D. L., Thames, M. H., Phelps, G.: 2008, Content knowledge for teaching, Journal of Teacher Education 59(5), 389–407.
  • ---
  • Banach, C.: 2004, Nauczyciel, w: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III, Wydawnictwo Akademickie „Zak”, Warszawa, 548–553.
  • ---
  • Baumert, J., Kunter, M., Blum, W., Brunner, M., Voss, T., Jordan, A., Klusmann, U., Krauss, S., Neubrand, M., Tsai, Y.: 2010, Teachers’ mathematical knowledge, cognitive activation in the classroom and student progress, American Educational ResearchJournal 47(1), 133–180.
  • ---
  • CKE: 2015, Wyniki krajowe egzaminu gimnazjalnego w 2015 roku, https://www.cke.edu.pl/images/_EGZAMIN_GIMNAZJALNY/Informacje_o_wynikach/Sprawozdanie_z_egzaminu_gimnazjalnego_2015.pdf.
  • ---
  • CKE: 2016, Wyniki krajowe egzaminu gimnazjalnego w 2016 roku, https://www.cke.edu.pl/images/_EGZAMIN_GIMNAZJALNY/Informacje_o_wynikach/2016/Sprawozdanie%20z%20egzaminu%20gimnazjalnego_2016.pdf.
  • ---
  • Czajkowska, M.: 2013, Pomiar kompetencji nauczycieli matematyki, Edukacja 1, 73–88.
  • ---
  • Czajkowska, M., Grochowalska, M., Orzechowska, M.: 2015, Potrzeby nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki w zakresie rozwoju zawodowego, IBE, Warszawa.
  • ---
  • Czajkowska, M., Jasinska, A., Sitek, M.: 2010, Kształcenie nauczycieli w Polsce. Wyniki miedzynarodowego badania TEDS-M 2008, Warszawa.
  • ---
  • Davis, B.: 2011, Mathematics teachers’ subtle, complex disciplinary knowledge, Educationforum. http://search.sciencemag.org/?q=Mathematics%20teachers%E2%80%99%20subtle%2C%20complex%20.
  • ---
  • de Lange Jzn, J.: 1986, Geometria dla wszystkich, czy w ogóle nie geometria?, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 6, 43–82.
  • ---
  • Duval, R.: 1998, Geometry from a cognitive point of view, in: C. Mammana, V. Villani (ed.), Perspectives on the Teaching of Geometry for the 21st Century, Kluwer Academic Publisher, Dordrecht, 37–52.
  • ---
  • Dylak, S.: 1995, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  • ---
  • Fennema, E., Franke, M.: 1992, Teachers’ knowledge and its impact, in: D. A. Grouws (ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, Macmillan Publishing, New York, 147–164.
  • ---
  • Fischbein, E.: 1987, Intuition in Science and Mathematics: an educational approach, Reidel, Dordrecht.
  • ---
  • Fujita, T., Jones, K., Yamamoto, S.: 2004, Geometrical Intuition and the Learning and Teaching of Geometry, 10th International Congress on Mathematical Education (ICME10), Topic Study Group 10 (TSG10) on Research and Development in the Teaching and Learning of Geometry, Copenhagen, Denmark. http://eprints.soton.ac.uk/14687/1/Fujita_Jones_Yamamoto_ICME10_TSG10_2004.pdf.
  • ---
  • Grzęda, M.: 2009, Nauczyciele matematyki w Polsce - raport z badania TEDS-M, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa. http://www.ifispan.waw.pl/pliki/raport_z_badania_nauczycieli.pdf.
  • ---
  • Hill, H. C., Schilling, S. G., Ball, D. L.: 2004, Developing measures of teachers’ mathematics knowledge for teaching, The Elementary School Journal 105(1), 11–30.
  • ---
  • Jones, K.: 1998, Deductive and Intuitive Approaches to Solving Geometrical Problems, in: C. Mammana, V. Villani (ed.), Perspectives on the Teaching of Geometry for the 21 st Century, Kluwer Academic Publisher Dordrecht, 78–83.
  • ---
  • Krauss, S., Brunner, M., Kunter, M., Baumert, J., Blum, W., Neubrand, M., Jordan, A.: 2008, Pedagogical content knowledge and content knowledge of secondary mathematics teachers, Journal of Educational Psychology 100(3), 716–725.
  • ---
  • Niss, M.: 2003, Quantitative Literacy and Mathematical Competencies, w: B. L. Madison, L. A. Steen (red.), Quantitative Literacy: Why Numeracy Matters for Schools and Colleges, Proceedings of the National Forum on Quantitative Literacy, 215–220. https://www.maa.org/external_archive/QL/pgs215_220.pdf.
  • ---
  • Panek, D., Pardała, A.: 1999, Diagnozowanie wyobraźni przestrzennej uczniów i studentów, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 21, 65–83.
  • ---
  • Shulman, L. S.: 1986, Those who understand: Knowledge growth in teaching, Educational Researcher 15(2), 4–14.
  • ---
  • Shulman, L. S.: 1987, Knowledge and Teaching: Foundations for the new reform, Harvard Educational Review 57(1), 1–22.
  • ---
  • Strykowski, W.: 2000, Kompetencje współczesnego nauczyciela, Neodidagmata 27(28), 15–28.
  • ---
  • Szempruch, J.: 2000, Pedagogiczne kształcenie nauczycieli wobec reformy edukacji w Polsce, WSP, Rzeszów.
  • ---
  • Taraszkiewicz-Kotonska, M.: 2001, Jak uczyc jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi, Wydawnictwo ARKA, Poznań.
  • ---
  • Tatto, M. T., Schwille, J., Senk, S., Ingvarson, L., Peck, R., Rowley, G.: 2008, Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M), Policy, practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics. Conceptual framework, East Lansing, MI: Teacher Education and Development International Study Center, College of Education, Michigan State University. https://teds.educ.msu.edu/20080206_TEDS-M_conceptual_framework.pdf.
  • ---
  • Turnau, S.: 2003, Kształcenie nauczycieli matematyki – u nas i gdzie indziej, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 25, 231–240.
  • ---
  • Żeromska, A. K.: 2012, Kształcenie przyszłych nauczycieli matematyki – wyzwanie edukacyjne, Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia IV, 175–188.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ojs-issn-2450-341X-year-2016-volume-8-article-3641
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.