PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 6 | 123-138
Tytuł artykułu

Przyszli nauczyciele wobec modelowania matematycznego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
The term mathematical modelling covers a wide range of activities. These are not only purely mathematical skills but also skills referring toa framework of modelled situation. For this reason, acquiring the skills of mathematical modelling brings a number of teaching benefits. This ability is connected with necessary competencies related to mathematical modelling. Mathematics students – prospect teachers of mathematics, should acquire these skills before they start teaching mathematical modelling. Is it really so? The paper presents the results of the research on competencies in students’mathematical modelling abilities. We show in what way prospect teachers are able to learn the elements of mathematical modelling on their own. Ther esearch proves the need to review the issue of mathematical modelling in the training of mathematics teachers.
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Blum,W., Ferri, R.: 2009, Mathematical modelling: Can it be taught and learnt?, Journal of Mathematical Modelling and Application 1(1), 45-58.
  • Krygowska, Z.: 1977, Zarys dydaktyki matematyki, cz. 1, WSiP, Warszawa.
  • Maaß, K.: 2006, What are modelling competencies?, ZDM 38(2), 115-117.
  • Major, M., Nawolska, B.: 2010, Matematyzacja, modelowanie, model, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia III, 141-166.
  • Niss, M.: 2012, Models and modelling in mathematics education, EMS Newsletter 86, 49-52.
  • Pod.: 2008, Podstawa programowa z komentarzami. T. 6. Edukacja matematyczna i techniczna w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum: matematyka, zajęcia techniczne, zajęcia komputerowe, informatyka.
  • Pyzara, A.: 2014, Modelowanie matematyczne sytuacji znanej z życia codziennego, Współczesne Problemy Nauczania Matematyki 5, 233-255.
  • Turnau, S.: 1985, Zadania tekstowe i nauczanie stosowania pojęć matematycznych, w: Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki. Podręcznik dla nauczyciela, tom 3, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
  • Warwick, J.: 2007, Some reflections on the teaching of mathematical modeling, The Mathematics Educator 17(1), 32-41.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ojs-issn-2450-341X-year-2014-volume-6-article-3657
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.