ArticleOriginal scientific text

Title

Klastry i ich rola w kooperacyjnym tworzeniu produktów turystycznych

Authors

Abstract

The paper presents the idea of destination product and describes the necessity its collaborative creation. One of methods of such a collaborative creation of a destination product is using the cluster concept. The paper discuss evolution of the notion of cluster as well as its consequences for using it in tourism industry. Tourism clusters are not typical clusters and have few typical features presented in the paper. Finally, the paper reveals relations between creation and operations of tourism clusters and other forms of institutionalization of intra- destination cooperation like local and regional tourism organizations and local action groups.

Keywords

klastry, obszary recepcji turystycznej, współpraca

Bibliography

  1. Marketing w turystyce (1995), PWN, Warszawa
  2. Tourism organisations at local level: partners or competitors?, (2004)
  3. Organizacje partnerskie na jednym obszarze turystycznym – problemy i wyzwania, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 75 (2013), 201-216
  4. Tourism cluster competitiveness and sustainability: proposal for a systemic model to measure the impact of tourism on local development, Brazilian Administration Review 2 (2005), 47-62
  5. Obszar recepcji obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego (1998), SGH, Warszawa
  6. Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej (1998), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań
  7. Tourism development and sustainability issues in Central and South-Eastern Europe, Tourism Management 19 (1998), 423-431
  8. A protected areas ecotourism competitive cluster approach to catalyse biodiversity conservation and economic growth in Bulgaria, Journal of Sustainable Tourism 12 (2004), 219-244
  9. Marketing w turystyce (1997), PWE, Warszawa
  10. Regionalizacja produktu turystycznego, Rynek Turystyczny 12 (1998), 10-11
  11. Clusters in regional tourism An Australian case, Annals of Tourism Research 33 (2006), 1018-1035
  12. Pobudzanie przedsiębiorczości lokalnej i innowacyjności a konkurencyjność obszarów recepcji turystycznej, Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji (2008), 281-292, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań
  13. Gospodarka turystyczna (1992), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław
  14. Towards the definition of a tourism cluster, Journal of Entrepreneurship Management and Innovation 9 (2013), 33-56
  15. Polaryzacja podaży turystycznej jako stymulanta rozwoju sieciowych produktów turystycznych, Ekonomiczne Problemy Turystyki 25 (2014), 27-42
  16. Przestrzeń gościnna – kilka uwag o konkurencyjności regionów, Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji (2008), 145-152, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań
  17. Zarządzanie marketingowe miastem, Zarządzanie strategiczne rozwojem lokalnym i regionalnym (2001), 126-148, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice
  18. Leksykon podróży, turystyki, hotelarstwa (1995), PWN, Warszawa
  19. Marketing w turystyce (1996), PAPT, Warszawa
  20. Poradnik. Lokalna Organizacja Turystyczna (2013), Forum Turystyki Regionów, Szczecin
  21. Innowacyjność i struktury klastrowe w województwie zachodniopomorskim. Turystyka (2008), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego w Szczecinie, Szczecin
  22. Tourism clustering & innovation – path to economic growth & development (2003), ETOUR, Östersund
  23. Integrated tourism in Europe’s rural destinations, Tourism SMEs, service quality and destination competitiveness (2005), CABI Publishing, Wallingford
  24. Współpraca samorządu terytorialnego i przedsiębiorstw turystycznych – zagadnienia instytucjonalne, Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca (2006), 95-103, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Jelenia Góra
  25. M.E. Porter o Konkurencji (2001), PWE, Warszawa
  26. Rola klastrów w kształtowaniu struktury i jakości produktu turystycznego regionu, Gospodarka a Środowisko 10 (2008), 110-118
  27. Klaster turystyczny jako forma kooperacji w obszarze recepcji turystycznej, Konkurencyjność miast i regionów na globalnym rynku turystycznym (2010), 706-721, PWN, Warszawa
  28. Developing partnership approaches to tourism in Central and Eastern Europe, Journal of Sustainable Tourism 7 (1999), 302-317
  29. Co-operative business practices in the competitive leisure destination: lessons from the wine tourism industry in New Zealand, Managing Leisure 9 (2004), 110-126
  30. Obszar jako produkt turystyczny, Konkurencyjność polskiego produktu turystycznego (2005), 92-99, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie, Warszawa
  31. Klaster jako perspektywa dla przedsiębiorców na polskim rynku turystycznym (2009), Difin, Warszawa
  32. Klaster jako narzędzie podnoszenia konkurencyjności i innowacyjności regionalnej gospodarki turystycznej, Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca (2006), 428-437, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Jelenia Góra
  33. New tourism clusters in the field of sports and health: The case of Alpine wellness, (2003)
  34. Partnerstwo i przywództwo w regionie turystycznym (2008), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań
  35. Sieci partnerskie jako podstawa zrównoważonego rozwoju turystyki w regionie – kluczowe czynniku sukcesu, Rola turystyki w gospodarce regionu (2007), 11-17, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlowej we Wrocławiu, Wrocław
  36. Failures in building partnership for success in the competitive market. The case of Polish ski resorts, Managing Global Transitions 6 (2008), 256-270