ArticleOriginal scientific text

Title

Wybrane wskaźniki organizacji turystyki wpływające na aktywność turystyczną Polonii mieszkającej w Metropolii Chicago

Authors

Abstract

The main objective of the article is to discuss the determinants of tourist activity. The own model of tourism activity and destination for the whole American population, including the external and internal factors will be described in the article. The results of the empirical research conducted in the group of 1014 people, divided into 7 age subgroups will be presented. The most important factors and inhibitors (barriers) determining tourist activity and the choice of tourist destination by the Chicago Poles will be analyzed. The selected indicators of tourism organization will be depicted and it will be shown whether the aspects, such as tourist development and the conditions for practising various sports disciplines determine the tourist activity and the choice of destination among the conducted research group.

Keywords

aktywność turystyczne, Chicago, Polonia, organizacja turystyki

Bibliography

  1. Inhibitory aktywności turystycznej. Teoretyczne i metodologiczne aspekty studiów nad ograniczeniami i barierami uczestnictwa w wyjazdach wypoczynkowych, Folia Turistica 18 (2007), 59-89
  2. Determinanty i zróżnicowanie społeczne aktywności turystycznej (2009), Wydawnictwo AWF, Kraków
  3. Aktywność turystyczna: Międzynarodowe i krajowe zróżnicowanie oraz kwestia wykluczenia społecznego, Turyzm 21 (2011), 7-16
  4. Bariery uczestnictwa studentów turystyki i rekreacji w wykorzystaniu czasu wolnego, Rekreacja, turystyka, kultura: w zagospodarowaniu czasu wolnego (2005), 247-253, Wydawnictwo AWFiS, Gdańsk
  5. USA część zachodnia, praktyczny przewodnik (2001), Wydawnictwo Pascal, Bielsko-Biała
  6. Non travellers: The flip side of motivation, Annals of Tourism Research 17 (1990), 172-184
  7. Geografia atrakcji turystycznych Polski (1995), Wydawnictwo Ostoja, Kraków
  8. Historia turystyki, Turystyka (2008), PWN, Warszawa
  9. Geografia turystyki Polski (2008), PWE, Warszawa
  10. Statystyka w przykładach i zadaniach (2003), Śląskie Wydawnictwa Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy
  11. The Development and Management of Visitor Attractions (1995), Butterworth Heinemann, Oxford
  12. Główne problemy badawcze geografii turyzmu, Turyzm 9 (1999)
  13. Metodologiczna tożsamość dydaktyki (1988), Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
  14. Znaczenie działalności polskich biur podróży w Chicago, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica 10 (2016), 85-101
  15. Czynniki ekonomiczne warunkujące aktywność i destynacje turystyczne chicagowskiej Polonii, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego 31 (2017), 32-49