ArticleOriginal scientific text

Title

Programy turystyczne realizowane podczas zorganizowanych formwymiany zagranicznej pracowników uczelni wyższych w ramach programu Erasmus/Erasmus+ (na wybranych przykładach)

Authors ,

Abstract

In the article, high value of tourism offer included in some programs of Erasmus/Erasmus+ for employees of higher education facilities, mostly in programs of organized forms of exchange, i.e. International Staff Week, is emphasized. Basing on acquired materials and author’s own observations during multiple participation in foreign exchange, as well as on recollections of other participants, it can be concluded that this element of programs alone is a an equivalent of the benefits connected to the other elements of programs offered to participants by foreign facilities. Tourist programs usually allow to get to know the cities where educational facilities are located, as well as their close or far surroundings, where culturally unique objects are located. Among the described ones, the most interesting tourist offers are the ones proposed by Portuguese and Czech educational facilities, for both organized groups and participants arriving on exchange individually. Even partial payment for those offers does not discourage potential participants, and they are evaluated highly. They are also a form of integration of participants on every trip, and most of all, they create a chance of getting to know the tourist qualities of visited regions. It is even more beneficial, since during the sightseeing the aspects connected to the problems professionally interesting to the participants are emphasized, and trips are led by the representatives of local educational facilities.

Keywords

Czechy, Erasmus, Erasmus+, Litwa, Portugalia, Słowacja, Słowenia

Bibliography

  1. Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku (1999), Albis, Kraków
  2. System edukacji w Portugalii, Systemy edukacji w krajach europejskich (2012), 311-340, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
  3. Higher Education and Equity in Portugal, Tertiary Education and Management 7 (2001), 23-39
  4. „Erasmus+ Programme Guide”, (2014)
  5. Guide for incoming students and staff
  6. Postulowany kierunek rozwoju edukacji turystycznej w świetle „kondycji współczesnego świata”, Turystyka w badaniach naukowych. Prace przyrodnicze i humanistyczne (2006), 461-478, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie, Rzeszów
  7. Promocja i informacja turystyczna. Wybrane zagadnienia (2004), Instytut Turystyki, Kraków
  8. Portuguese history storyboard, Teaching Crossroads (2012), 145-169
  9. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej (2004), Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA, Warszawa
  10. Czego uczą się zwiedzający atrakcje krajoznawcze?, Turystyka w badaniach naukowych. Prace przyrodnicze i humanistyczne (2006), 327-344, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie, Rzeszów
  11. Wybrane aspekty ochrony dziedzictwa kulturowego w kontekście turystyki, Turystyka w badaniach naukowych. Prace przyrodnicze i humanistyczne (2006), 109-125, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie, Rzeszów
  12. Od skutecznej promocji do kreacji świata zwiedzanego. Rola mediów zajmujących się turystyką, Turystyka w badaniach naukowych. Prace przyrodnicze i humanistyczne (2006), 377-393, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie, Rzeszów
  13. Przemiany w analizowanych krajach na tle tendencji ogólnoeuropejskich, Systemy edukacji w krajach europejskich (2012), 483-500, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
  14. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej: Nowe konteksty (2007), Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka, Warszawa
  15. Zestawienie systemów edukacji w krajach Unii Europejskiej i EOG, National Summary Sheets, Eurydyce (2009)
  16. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej, Studia BAS 2 (2010), 65-88