ArticleOriginal scientific text
Title
Rozwój turystyki dziedzictwa na wybranych przykładach w Polsce
Authors 1, 2
Affiliations
- Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Turystyki i Badań Regionalnych
- Uniwersytet Jagielloński, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Abstract
Współcześnie turystyka stanowi niezwykle ważny sektor gospodarki narodowej. Dla wielu krajów i regionów jest jednym z celów działalności gospodarczej, a zarazem jednym ze środków ożywienia społeczno-gospodarczego. W związku z tym, aby przedstawić potencjał i ofertę turystyczną oraz przyciągnąć turystów, należy odpowiednio zorganizować, promować i wprowadzać produkty turystyczne. Dużym zainteresowaniem wśród turystów cieszy się historia, tradycja. Zatem podróże kulturowe, czy te związane z dziedzictwem, oparte są na nostalgii za przeszłością i chęcią doświadczenia różnorodnych krajobrazów kulturowych. Turyści pragną sami kreować swoje przeżycia poprzez osobisty kontakt z wartością historyczną danego regionu czy miejsca. Zamki zawsze przyciągały turystów i od początku były traktowane jako największe atrakcje turystyczne. W Polsce znajduje się ich 416. Niektóre zostały pięknie odrestaurowane, inne chylą się ku upadkowi. Sektor turystyczny umożliwia turyście niepowtarzalną możliwość kontaktu z historią poprzez wprowadzanie innowacyjnego rozwiązania w hotelarstwie, jakim jest przekształcenie zamków w obiekty hotelowe oraz konferencyjne. Następuje dzięki temu zrównoważony rozwój i równowaga między przeszłością a nowoczesnością, gdyż sektor turystyczny ratuje stare zabytki, dając im nowe funkcje. Celem artykułu jest przedstawienie rozwoju turustyki dziedzictwa oraz korzyści z punktu widzenia kultury, tradycji oraz turystyki, lokalnej społeczeności, gospodarki. Za przykład innowacyjności w hotelarstwie, jakim niewątpliwie jest przekształcenie obiektów zabytkowych, posłużyły zamki z Polski, pełniące obecnie funkcję bazy noclegowej oraz konferencyjnej.
Keywords
turystyka dziedzictwa, turystyka kulturowa, zamki, zrównoważony rozwój
Bibliography
- Burkart, A.J., Medlik, S. (1981). Tourism: past, present and future. London: Heinemann.
- Gorzelak, G. (red.). (2007). Polska regionalna i lokalna w świetle badań EUROREG-u, Warszawa: EUROREG−Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Guerquin, B. (1974). Zamki w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.
- Hollinshead, K. (1993). Encounters in Tourism. VNR’s Encyclopedia of Hospitality and Tourism, 636–651.
- Howard, P. (2003). Heritage: Management, Interpretation, Identity. Bloomsbury Academic.
- Kaufman, T.J. (1999). A study of the motivations behind heritage site selection in the United States. Virginia Polytechnic Institute and State University.
- Kerstetter, D.L., Confer, J.J., Graefe, A.R. (2001). An exploration of the specialization concept within the context of heritage tourism. Journal of Travel Research, 39, 267–274.
- Kowalczyk, A. (2002). Geografia turyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kozak, M. (2008). Dwory, pałace i zamki – kosztowne pamiątki czy zasób w rozwoju? Studia Regionalne i Lokalne, 2 (32), 92–111.
- Kurek, W. (red.). (2007). Turystyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- McKercher, B. (2002). Towards a classification of cultural tourists. International Journal of Tourism Research, 4, 29–38.
- Meethan, K. (2001). Leisure/Tourism Geographies: Practices and Geographical Knowledge. Tourist Studies, 1(1), 111–112.
- Nuryanti, W. (1996). Heritage and Postmodern tourism. Annals of Tourism Research, 23(2), 249–260.
- Peterson, K. (1994). The heritage resource as seen by the tourist: the heritage connection. In: V. Harssel (ed.), Tourism: An Exploration. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- Richards, G. (1995). Production and Consumption of European Cultural Tourism. Annals of Tourism Research, 22(2), 261–283.
- Rogiński, R. (1990). Zamki i twierdze w Polsce; historia i legendy. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
- Rouba, R. (2010). Hotelarstwo w zabytkowych rezydencjach jako czynnik modyfikujący otoczenie. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
- Silberberg, T. (1995). Cultural tourism and business opportunities for museums and heritage sites. Tourism Management, 16(5), 361–365.
- Swarbrooke, J. (1995). The Development and Management of Visitor Attractions. Oxford: Butterworth Heinemann.
- Theobald, W.F. (1998). Global Tourism. Oxford: Butterworth Heinemann.
- Throsby, D. (1997). Sustainability and culture: some theoretical issues. International Journal of Cultural Policy, 4, 7–20.
- Zeppel, H., Hall, C. (1992). Arts and heritage tourism. In: B. Weiler, C. Hall (red.), Special Interest Tourism. London: Belhaven, 47–68.
- Ziółkowska-Weiss, K. (2012). Innowacyjność w hotelarstwie z uwzględnieniem adaptacji obiektów zabytkowych na bazę noclegową. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica, 3, 43–57.
- http://www.nid.pl/pl/Informacje_ogolne/Zabytki_w_Polsce/Ewidencja_zabytkow/ (2014.04.25)
- http://www.unwto.org (2014.04.05)