PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 7 | 9-22
Tytuł artykułu

Obserwacje w nauczaniu geografii turystycznej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Observations in the teaching of tourism geography
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W nauczaniu geografii w szkole średniej duży nacisk położono na umiejętność rozwiązywania testów. Zaniedbano zaś nauczania obserwacji. Dlatego u studentów, również na kierunku turystyka i rekreacja jest duża nieporadność w samodzielnych obserwacjach. A w celach nauczania tego przedmiotu jest wykształcenie umiejętności samodzielnego pozyskiwania wiadomości o walorach rekreacyjnych, atrakcjach turystycznych i infrastrukturze. W toku nauczania geografii turystycznej należy wprowadzić i ćwiczyć umiejętność obserwacji. Obejmuje ona postawienie celu obserwacji, dobór metod oraz umiejętność odczytu i interpretacji wyniku. Analiza samodzielnych prac studentów pozwala wskazać, że głównym powodem kłopotów ze studenckimi obserwacjami są: 1– brak umiejętności ich dokonywania, 2 – nieporadność w przedstawianiu ich wyników, spowodowana słabym opanowaniem języka, 3 – braki w wiedzy ogólnej.
EN
In the teaching of geography in the secondary school a large emphasis was put on the ability of the tests solving, while teaching of observations was neglected. Therefore, a low level of the unassisted work, of the secondary schools students, was observed. The skill of obtaining information about the tourist attractions, landmarks and the tourism infrastructure is one of the goals in the teaching of geography of tourism. The skills should be practiced and used during the course of the geography of tourism. The exercises should focus on: 1) the goal of the observation, 2) the selection of the method, and 3) the appropriate interpretation of the results obtained. These stages cause problems also among the students of tourism. On the basis of difficulty posed for the students the reasons for that are as follows: 1– inability to perform the observation process, 2– awkwardness in presenting of the observation results, (often caused by low level of the native language), 3– gaps in the general knowledge. All Those negatively influence the effectiveness of the teaching of geography of tourism.
Rocznik
Tom
7
Strony
9-22
Opis fizyczny
Daty
wydano
2014-10-01
Twórcy
Bibliografia
  • Alejziak, W. (2010). Teoretyczne podstawy i najważniejsze metody badania wielkości ruchu turystycznego (aspekty regionalne i lokalne). W: E. Dziedzic (red.), Regionalne badania konsumentów usług turystycznych. Warszawa: Polska Organizacja Turystyczna, 24–38.
  • Butowski, P. (1987). Samoloty MiG. Warszawa: Wydaw. Komunikacji i Łączności.
  • Cabaj, W. (1987). Kształtowanie i kontrolowanie wyobrażeń na proseminarium z geografii fizycznej. Problemy Studiów Nauczycielskich 3: 48–55. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
  • Cabaj, W. (2002). O zmianach w nauczaniu wymuszonych wymogami egzaminacyjnymi. W: J. Kitowski (red.), Czynniki i bariery regionalnej współpracy transgranicznej – bilans dokonań. 50 Zjazd Polskiego Towarzystwa Geograficznego. J. Kitowski (red.), Rzeszów: 517–526.
  • Lijewski, T., Mikułowski, B., Wyrzykowski, J. (2002). Geografia turystyki Polski. Warszawa: PWE.
  • Piskorz, S. (red.). (1995). Zarys dydaktyki geografii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Słownik terminologiczny sztuk pięknych. (2003). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ojs-issn-2449-9056-year-2014-volume-7-article-2177
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.