ArticleOriginal scientific text

Title

Potrzeby wychowawcze, socjalne i edukacyjne w rozwijaniu świadomości w zakresie kształtowania postaw prospołecznych uczniów

Authors 1

Affiliations

  1. Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Instytut Biologii, Zakład Zoologii i Dydaktyki Biologii

Abstract

W niniejszym artykule zasygnalizowane zostały potrzeby wychowawcze, socjalne i edukacyjne w rozwijaniu świadomości i kształtowaniu postaw prospołecznych oraz wskazane aspekty oddziaływania na wychowanie, rodzinę i rówieśników. Dopełnieniem artykułu są autorskie opracowania innowacyjnych propozycji rozwiązań wdrażanych projektów badawczo-edukacyjnych na temat: dobroczynności, instytucji charytatywnych, wolontariatu w świadomości młodych ludzi – dzieci i młodzieży, oraz problemów społecznych XXI wieku.

Keywords

dobroczynność, instytucje charytatywne, problemy społeczne, projekty badawczo-edukacyjne, potrzeby socjalne, świadomość

Bibliography

  1. Aronson, E. (2004). Człowiek istota społeczna. Warszawa: PWN.
  2. Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka.
  3. Bocheński, J.M. (1992). 100 zabobonów. Kraków: Wydawnictwo Margines.
  4. Dawkins, R. (2003). Samolubny gen. Warszawa: Prószyński i S-ka.
  5. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. I (A-F). (2003). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  6. Karyłowski, J. (1982). O dwóch typach altruizmu. Badania nad endo- i egzocentrycznymi źródłami podejmowania bezinteresownych działań na rzecz innych ludzi. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  7. Łobocki, M. (1998). Altruizm a wychowanie. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  8. Wilson, E.O. (1988). O naturze ludzkiej. Warszawa: PIW.