ArticleOriginal scientific text
Title
Czynniki wpływające na jakość pracy nauczyciela
Authors 1
Affiliations
- Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Instytut Biologii, Zakład Zoologii i Dydaktyki Biologii
Abstract
Ciągła troska o poprawę jakości i skuteczności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych powoduje potrzebę analizy uwarunkowań tego procesu. Celem niniejszego opracowania jest prezentacja wybranych czynników wpływających na efektywność pracy wychowawców, w szczególności próba określenia wpływu osobowości oraz stylu prowadzenia zajęć na poziom jakości kształcenia uczniów. Rozważania zawarte w przygotowanym artykule opierają się na założeniu, że na poziom efektywności pracy pedagogów mają wpływ czynniki osobowościowe, uwarunkowania środowiskowe oraz jakość relacji interpersonalnych uczeń–nauczyciel.
Keywords
efektywność, jakość kształcenia, jakość pracy nauczyciela, osobowość nauczyciela, relacje interpersonalne, zajęcia edukacyjne
Bibliography
- Banach, Cz. (1995). Cechy osobowościowe nauczycieli. Nowa Szkoła, 3, 10.
- Dejnaka, A. (2003). Zasoby ludzkie. Planowanie i zarządzanie. Gliwice: Wyd. Helion, 133–134.
- Delors, J. (1998). Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Warszawa: Wyd. UNESCO.
- Dzierzgowska, I. (2000). Mierzenie jakości pracy szkoły podstawowej. Warszawa: Wyd. CODN.
- Dzierzgowska, I., Wlazło, S. (1996). Mierzenie jakości pracy szkoły. Radom: Program TERM.
- Gaś, Z.B. (2001). Doskonalący się nauczyciel: Psychologiczna analiza rozwoju profesjonalnego nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 33–34.
- Kościelniak, M. (2004). Zrozumieć Rogersa. Studium koncepcji pedagogicznych Carla R. Rogersa. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Kujawiński, J. (1998). Współdziałanie partnerskie w szkole uczniów z nauczycielami i uczniów ze sobą. Poznań: Wyd. Eruditus.
- Kwieciński, Z. (2000). Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza. Toruń: Wyd. Edytor.
- Łaguna, M., Gałkowska. A. (1994). Umiejętności społeczne i ich znaczenie w pracy nauczyciela. W: A. Gała (red.), Wybrane zagadnienie z psychologii wychowawczej. Wrocław: Wydawnictwo św. Antoniego.
- Pawlak, R. (2005). Dylematy polityki edukacyjnej wobec nauczycieli. Polityka Społeczna, 10.
- Pines, A.M. (2000). Wypalenie – w perspektywie egzystencjalnej. W: H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. Warszawa: PWN.
- Prucha, J. (2006). Pedeutologia. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. T. 2: Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych. Gdańsk: Wyd. GWP.
- Pyżalski, J. (2010). Jakie działania można podejmować, by ograniczyć stres zawodowy nauczycieli? W: J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Radwan, Z. (1997). Rozwój organizacyjny szkoły. Antologia 3. Warszawa–Radom: Wyd. Instytut Technologii Eksploatacji.
- Tucholska, S. (2003). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Lublin: Wyd. KUL.
- Wawak, T. (2001). Zarządzanie a jakość pracy i życia. W: T. Wawak (red.), Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie. T. 4. Kraków: Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej.
- Włodarski, Z. (1994). Pożądane cechy nauczyciela i związane z nimi interakcje. W: M. Przetacznik-Gierowska, Z. Włodarski (red.), Psychologia wychowawcza. T. 1. Warszawa: PWN.