ArticleOriginal scientific text
Title
W poszukiwaniu metodologicznych innowacji w badaniach jakościowych – przykład z analiz przechodzenia absolwentów geografii na rynek pracy
Authors 1
Affiliations
- Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Instytut Geografii, Zakład Dydaktyki Geografii
Abstract
Celem autorki było zaproponowanie wprowadzenia częściowo zmodyfikowanej metody pól semantycznych do analizy i interpretacji dłuższych odpowiedzi na pytania otwarte w badaniach z zakresu geografii społecznej i dydaktyki geografii. Opracowanie zawiera opis klasycznej metody pól semantycznych oraz zakres jej modyfikacji, wykonanej na potrzeby realizacji badań poświęconych procesowi wchodzenia absolwentów studiów geograficznych na rynek pracy wraz z przykładowymi rezultatami zastosowania tej metody. Tak prowadzona analiza odpowiedzi na pytanie otwarte, oprócz przetransponowania zawartości treści na dane ilościowe, pozwoliła na metodycznie uzasadnione, przejrzyste i relatywnie łatwe w dalszej procedurze badawczej porównywanie wyników i formułowanie prawidłowości dotyczących jakościowych wymiarów eksplorowanego zagadnienia. Możliwości, które stwarza zarówno klasyczna jak i zmodyfikowana metoda pól semantycznych, wydają się czynić ją przydatną także w badaniach dotyczących procesu kształcenia, zwłaszcza w takich jego aspektach, jak efektywność, jakość i satysfakcja.
Keywords
absolwent geografii, badania jakościowe, metoda pól semantycznych, tranzycja
Bibliography
- Allen, J., van der Velden, R. (2007). Transition from higher education to work. In: U. Teichler (Ed.), Careers of university graduates: Views and experiences in comparative perspectives. Dordrecht: Springer, 55–78.
- Doroszewicz, S. (2011). Metodyka badania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym w Polsce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
- Encyklopedia Powszechna. (2002). T. VI. Kraków: Wyd. Kluszczyński.
- Kapila, S., Lyon, F. (2006). Expedition field techniques. People oriented research. London: Royal Geography Society.
- Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.
- Konecki, K., Ślęzak, I. (2012). Socjologia jakościowa – innowacyjne metody w badaniach jakościowych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 8(1), 6–10.
- Mayntz, R., Holm, K., Hübner, P. (1985). Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa: PWN.
- Pilch, T. (1995). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wyd. Żak.
- Piróg, D. (2010). Sondaż diagnostyczny w badaniach z zakresu dydaktyki geografii – wybrane determinanty responsywności. W: S. Liszewski (red.), Obszary metropolitarne we współczesnym środowisku geograficznym. Łódź: UŁ, 415–425.
- Robin, R. (1980). Badanie pól semantycznych: doświadczenia Ośrodka Leksykologii Politycznej w Saint-Cloud. W: M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo. Warszawa: Czytelnik, 205–282.
- Salas-Valasco, M. (2007). The transition from higher education to employment in Europe: the analysis of time to obtain the first job. Higher Education, 54(3), 333–360.
- Schomburg, H., Teichler, U. (Eds.). (2006). Higher education and graduate employment in Europe. Results from graduate surveys from twelve countries. Higher education dynamics, 15.
- Travers, M. (2009). New methods, old problems: Ascetical view of innovation in qualitative research. Qualitative Research, 9(2), 161–179.
- Wiles, R., Crow, G., Pain, H. (2011). Innovation in qualitative research methods: a narrative review. Qualitative Research, 11(5), 587–604.
- Wyka, A. (1993). Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wyd. Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.