ArticleOriginal scientific text

Title

Gry miejskie jako innowacyjne produkty turystyczne

Authors 1, 2

Affiliations

  1. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Turystyki i Badań Regionalnych
  2. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Geografii, Studenckie Koło Naukowe Geografów

Abstract

Urban games and other forms of field games, such as Questing, are innovative ideas for presentation, disclosure and interpretation of natural and cultural heritage. The results of the survey presented in the study show that soon urban games can become an alternative to a traditional guided sightseeing of an urban area. There may be several reasons for such a choice: an interesting way of exploring a city, aspects of play and physical activity, better memorization of information, as well as the possibility of being independent from guide’s preferences, self-activity and taking the paths other than the ones which are popular among tourists. A well-prepared urban game is a part of the particular trend in tourism based on entertainment, emotions, education and engagement (4×e). Players become active participants in the adventure directed by the organizers, however, they solve the tasks using their own ideas and variants of routes. In Poland, urban games are used mainly in cognitive and business tourism based on integration parties and team building activities. The current offer of urban games on the tourism market in our country is limited. Examples of this particular form of sightseeing have been observed mostly in the biggest Polish cities. By monitoring the availability of individual events, their constant changing and adjusting to customers’ preferences can be noticed. The growing number of urban games introduced in Poland is not followed by the increase in tourists’ awareness that it is possible to use this form of city sightseeing. The source of knowledge about urban games is mainly the information provided by other people, as well as the Internet.

Keywords

gry miejskie, innowacja, produkty turystyczne, edukacja, promocja turystyczna

Bibliography

  1. Alejziak W., 1999, Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Wyd. Albis, Kraków
  2. Bondarowicz M., 1995, Zabawy i gry ruchowe na cztery pory roku, Wyd. Bellona, Warszawa
  3. Bondarowicz M., Staniszewski T., 2000, Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych, Wyd. AWF, Warszawa
  4. Corkery C. K., Bailey A. J., 1994, Lobster is big in Boston: postcards, place commodification and tourism, GeoJournal, 34, 4, p. 491-498
  5. Czetwertyńska A., Grubek K., 2009, Warszawskie gry literackie, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa
  6. Chauvel D., Michel V., 1999, Gry i zabawy w przedszkolu, Wyd. Cyklady, Warszawa
  7. Flemming I., 1998, Gry i zabawy na wycieczkę szkolną, Wyd. Jedność, Kielce
  8. Grelewski M., Radojičić V., 2010, Gry miejskie jako narzędzie edukacji regionalnej na przykładzie gry ŁódźBój, Geografia w Szkole, nr 4
  9. Grzybowski K., 2011, Geogames – system do tworzenia i rozgrywania gier miejskich, maszynopis pracy dyplomowej, Uniwersytet Warszawski, Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki
  10. Hughes H., 2003, Arts, entertainment and tourism, Butterworth-Heinemann, Oxford-Burlington Impact of Atlanta’s hospitality industry. Davidson-Peterson Associates, Atlanta
  11. Huizinga J., 1985, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Czytelnik, Warszawa
  12. Juul J., 2003, The Game, the Player, the World: Looking for a Heart of Gameness, Level up. Digital Games Research Conference Proceedings, ed. Raessens J., Copier M., DiGrRA and Utrecht University, Utrecht, 34-45
  13. Kowalczyk A., 2005, Nowe formy turystyki miejskiej, Prace i Studia Geograficzne, t. 35, Warszawa
  14. Kruszewski K., 1993, Gry dydaktyczne, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa
  15. Kupisiewicz Cz., 1980, Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa
  16. Law Ch. M., 1993, Urban tourism: attracting visitors to large cities. Mansell, London
  17. Lew A., 1991, Place representation in tourist guidebooks: an example from Singapore, Singapore Journal of Tropical Geography, 12, 2
  18. Mańkowski R., Martynkin A., 1983, Gry i ćwiczenia terenowe, Wyd. MAW, Warszawa
  19. Nawara H., Nawara U., 2003, Gry i zabawy integracyjne, wyd. AWF, Wrocław
  20. Nowakowska O., 2011, Wszystko gra! Gry miejskie w przestrzeni Warszawy, Homo Ludens, nr 1 (3)
  21. Okoń W., 1987, Zabawa a rzeczywistość, WSiP, Warszawa
  22. Okoń W., 1992, Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa
  23. Okoń W., 1996, Nowy słownik pedagogiczny, Wyd. Żak, Warszawa
  24. Patermann R., 1999, Zabawy w naturze na każdą porę roku, Wyd. Jedność, Kielce
  25. Portmann R., 2001, Gry i zabawy kształtujące pewność siebie, Wyd. Jedność, Kielce
  26. Siek-Piskozub T., 1995, Gry, zabawy i symulacje w procesie glottodydaktycznym, Wyd. Naukowe UAM, Poznań
  27. Spack A., 1975, Aspects et problemes touristiques en milieux urbains et périurbains: l’exemple de la ville de Metz et du pays messin, Metz : S.M.E.I, Mosella, 4, 1/2
  28. Surdyk A., 2008, Edukacyjna funkcja gier w dobie „cywilizacji zabawy”, Homo Communicativus, nr 3(5)
  29. Surdyk A., 2009, Status naukowy ludologii. Przyczynek do dyskusji, Homo Ludens, nr 1
  30. Staniszewski T., 1999, Zabawy i gry ruchowe – teoria i metodyka, Wyd. AWF, Warszawa
  31. Turnau S., Pieprzyk H., 1975, Gry w nauczaniu arytmetyki, Oświata i Wychowanie, nr 5
  32. Wall G., Sinnott J., 1980, Urban recreational and cultural facilities as tourist attractions, The Canadian Geographer, 24, 1
  33. Więckowski R., 1979, Elementy systemu nauczania początkowego, WSiP, Warszawa
  34. Vohland U., Scherf I., 1997, Gry i zabawy dla całej rodziny, Marba Crown Limited, Warszawa