ArticleOriginal scientific text
Title
Festiwale jako atrakcja turystyczna oraz czynnik rozwoju turystyki i lokalnej przedsiębiorczości na przykładzie Pol’and’Rock Festival w Kostrzynie nad Odrą
Authors * 1
*Corresponding author
Affiliations
- Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Instytut Geografii
Abstract
Turystyka festiwalowa jest jednym z najważniejszych aspektów wpływających na rozwój turystyczny obszarów, na których są one organizowane. Festiwale odbywają się niemal na całym świecie, są coraz częściej wybierane jako forma spędzania czasu wolnego, a ich różnorodność oraz bogaty zasób atrakcji przeznaczonych dla uczestniczących w nich osób ma na celu przyciągnięcie jak największej liczby turystów, którzy poza uczestnictwem w wydarzeniu, będą mieli także możliwość poznania danego regionu pod kątem jego zasobów kulturowych, historycznych itp. W artykule omówiona została historia Festiwalu Woodstock w Polsce oraz dokonany został opis tego wydarzenia. Głównym celem artykułu jest przedstawienie oceny wpływu turystyki festiwalowej na rozwój miasta Kostrzyna oraz na działalność lokalnych przedsiębiorstw handlowych i usługowych związaną z organizacją festiwalu. W artykule zaprezentowane zostały wyniki badań ankietowych, w której respondenci dokonali oceny rozwoju infrastruktury turystyczno-usługowej i technicznej, oceny działań władz samorządowych związanych z organizacją festiwalu oraz zapewnieniem bezpieczeństwa, zmian w zachowaniu mieszkańców miasta w okresie trwania festiwalu, zmian w obrotach oraz korzyści dla przedsiębiorców oraz korzyści wynikających z organizacji samego festiwalu.
Keywords
festiwal, Kostrzyn, Woodstock, turystyka festiwalowa
Bibliography
- Getz, G. (2004). Festivals, specia. P. Long. M. Robinson Sunderland Marketing (red.), Festivals and Tourism. Management and Evaluation, Business Education Publishers Ltd., 2004
- Getz, D. (2008). Event tourism: Definition, evolution, and research. Tourism Management, 29 (3), 403–428
- Iwan, B. (2017). Rozwój turystyki eventowej w Polsce. Warszawa: Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie.
- Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie. Warszawa: PWE.
- Kurek, W. (red.). (2008). Turystyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kłaptocz, A. (2014). Kostrzyńskie ulice. Kostrzyn nad Odrą: Miejska Biblioteka Publiczna w Kostrzynie nad Odrą.
- Kowalczyk, A. (2000). Geografia turyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Marczewski, J. (red.). (1991). Kostrzyn nad Odrą, dzieje dawne i nowe. Poznań: Instytut Zachodni.
- Owsiak, J., Skaradziński, J. (2010). Przystanek Woodstock – historia najpiękniejszego festiwalu świata. Warszawa: Świat Książki.
- Paszylka-Paterczyk, I. (1998). Kostrzyn nad Odrą – wczoraj i dziś. Gorzów Wielkopolski: Przedsiębiorstwo Wydawnicze NERO.
- Ritchie, J, (1984). Assesing the impact of hallmark events: Conceptual and research issues. Journal of Travel Research, 23(1), 2–11
- Szafrańska, E., Napierała, T. (2007). Kina i teatry jako element oferty kulturalnej a zagospodarowanie czasu wolnego. Turyzm, 17(1–2), 109–125.
- www.wikipedia.org
- www.polandrockfestival.pl
- www.kostrzyn.pl
- www.turystyka.kostrzyn.pl
- www.gazetalubuska.pl