ArticleOriginal scientific text

Title

Zastosowanie metody Webquest w nauczaniu treści turystycznych w szkole podstawowej

Authors * 1

*Corresponding author

Affiliations

  1. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Instytut Geografii

Abstract

Rozwój Internetu zapoczątkował erę „natychmiastowej informacji”. Dzięki technice komputerowej wymiana informacji i poglądów dokonuje się bardzo szybko a Internet stał się bardzo ważnym źródłem informacji. Możliwości, które stwarza Internet stały elementem wspomagającym proces nauczanie – uczenie się. Ta sytuacja generuje konieczność wprowadzania zmian w doborze metod dydaktycznych. W szczególności przełożenia akcentów z nauczania na uczenie się, które staje się jedynym sposobem nadążania za szybko zmieniającą się rzeczywistością. W niniejszym opracowaniu proponuje się zastosowanie w procesie edukacji na poziomie szkoły podstawowej, metody WebQuest. Opracowano ją w oparciu o teorię konstruktywizmu. Umożliwia ona rozwój umiejętności uczenia się problemowego, a także krytycznego i twórczego myślenia oraz współpracy w zespole. Idea tej metody zakłada pracę z komputerem, determinując aktywność ucznia. Sprawdza się zatem w nauczaniu zdalnym. Celem artykułu jest zaprezentowanie nowych założeń i koncepcji kształcenia w zakresie geografii, a w szczególności treści turystycznych oraz wynikających z nich możliwości wykorzystania metody WebQuestu w szkole podstawowej. Artykuł ten ma na celu przybliżyć jej strukturę, zasady tworzenia, wskazać jej zalety oraz zachęcić do stosowania jej w praktyce w nauczaniu treści turystycznych na lekcjach geografii.

Keywords

metody nauczania, szkoła podstawowa, treści turystyczne, WebQuest

Bibliography

  1. Caine, G., Caine, R.N., & McClintic, C. (2002). Guiding the Innate Constructivist. Educational Leadership, 60(1), 70–73.
  2. Ciesielka, M. (2016). WebQuest–od informacji do wiedzy technicznej. Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej.
  3. Ciesielka, M., & Sułowski, M. (2013). WebQuest w nauczaniu analizy układów równowagi fazowej. Edukacja–Technika–Informatyka, 2(4), 308–313.
  4. Dodge, B. (2018). Some thoughts about WebQuests. 1995. URL: http://webquest. org/sdsu/about_webquests. html (databasenya 03.03. 2017).
  5. Hassanien, A. (2006). Using Webquest to support learning with technology in higher education. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 5(1), 41–49.
  6. Lim, S.L., & Hernández, P. (2007). The WebQuest: An illustration of instructional technology implementation in MFT training. Contemporary Family Therapy, 29(3), 163–175.
  7. Łażewska, D. (2012). Zmiany w procesie nauczania-uczenia się – praktyczne rozwiązania i teoretyczne założenia. W: K. Dziurzyński (red.), Dylematy współczesnej edukacji. Jozefów: Wyd. WSGE, 203–219.
  8. Kowalczyk, A. (2000). Geografia turyzmu. Warszawa: Wydawn. Nauk. PWN.
  9. Mayor, F., Bindé, J., Gudmundsson, R., & Le Saux, J. Y. (2001). Przyszłość świata. Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych.
  10. Musiał, E. (2015). Nowoczesne nauczanie cyfrowych tubylców (New ways of teaching Digital Natives). Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, (LXVIII).
  11. Niksa, T. (2014). Webquest-dobra praktyka w e-Learningu. Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, 37, 45–48.
  12. Osuch, W. (2014). Przykłady innowacji w liceum – wstępna ocena programu nauczania przyrody w ramach projektu „Kształcenie Pełne Wyobraźni–KPW”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 6, 230–241.
  13. Prensky, M. (2001). On the horizon, 9(5).
  14. Prensky, M. (2003). Digital natives, digital immigrants-A new way to look at ourselves and our kids. Recuperado a partir de http://www. marcprensky. com/writing/Prensky.
  15. Rose, D.H., & Meyer, A. (2002). Teaching every student in the digital age: Universal design for learning. Association for Supervision and Curriculum Development, 1703 N. Beauregard St., Alexandria, VA 22311-1714 Digital natives, digital immigrants
  16. Szkurłat, E., Hibszer, A., Piotrowska, I., & Rachwał, T. (2018). Podstawa programowa geografii źródłem nauczycielskich wyzwań. Prace Komisji Edukacji Geograficznej, 8, 13–31.
  17. Vidoni, K. L., & Maddux, C. D. (2002). WebQuests: Can they be used to improve critical thinking skills in students?. Computers in the Schools, 19(1–2), 101–117.
  18. Yang, C.H., Tzuo, P. W., & Komara, C. (2011). WebQuests and collaborative learning in teacher preparation: a Singapore study. Educational Media International, 48(3), 209–220.
  19. Szkurłat, E., & Piotrowska, I. (2018). GIS w nowych podstawach programowych geografii. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 34, 61–76.
Pages:
75-85
Main language of publication
Polish
Published
2020-12-15
Published online
2020-12-15
Social sciences