ArticleOriginal scientific text
Title
Przestrzeń publiczna jako element tożsamości miasta (na przykładzie wybranych miast małopolski)
Authors * 1
*Corresponding author
Affiliations
- Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Instytut Geografii
Abstract
Świadomość odmienności, która tworzy tożsamość, związana jest z wieloma elementami wyodrębniającymi określoną społeczność spośród innych zbiorowości. Jednym z nich jest przestrzeń publiczna, umożliwiająca człowiekowi utożsamianie się z miejscem, gdzie fundamentem są trwałe składniki w przekształcającym się świecie.
Niniejsza publikacja poświęcona jest wybranym elementom przestrzeni publicznej, mającym wpływ na kształtowanie się tożsamości danego obszaru. W pierwszej części artykułu zaprezentowano teoretyczne i metodologiczne rozważania dotyczące pojęcia przestrzeni publicznej i tożsamości miasta. Druga część zawiera charakterystykę wybranych elementów przestrzeni publicznej, kształtujących poczucie tożsamości w trzech miastach Małopolski (Niepołomic, Myślenic i Miechowa) w opinii młodych mieszkańców. Publikacja będzie próbą odpowiedzi na pytanie, czy miasta te posiadają swoją tożsamość. Występowanie miejsc rozpoznawalnych dla określonej zbiorowości, wpływa na wyjątkowość przestrzenną i nadaje tożsamość.
Keywords
przestrzeń publiczna, Małopolska, młodzi mieszkańcy, tożsamość, tożsamość miasta
Bibliography
- Bierwiaczonek, K. (2016). Społeczne znaczenie miejskich przestrzeni publicznych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Bierwiaczonek, K., Nawrocki, T. (2012). Teoretyczne spojrzenie na przestrzeń publiczną. W: K. Bierwiaczonek, B. Lewicka, T. Nawrocki, Rynki, malle i cmentarze. Przestrzeń publiczna miast śląskich w ujęciu socjologicznym. Kraków: Wydawnictwo Nomos, s. 34–37.
- Boryczka, E. (2008). Tożsamość Łodzi, czyli o prawdzie tego miasta. W: M.E. Sokołowicz, Z. Przygodzki (red.). Nowoczesne miasto. Badania, instrumenty, analizy. Łódź: Wyd. Biblioteka.
- Carmona, M., Magalhães, C., Hammond, L. (2008). Public space. The management dimension. London–New York: Routledge, Taylor and Francis Group.
- Carr, S., Francis, M., Rivlin, L., Stone, A. (2009). Public space. Cambridge: Cambridge University Pres.
- Coarelli, F. (1982). Rzym. Morze Śródziemne. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
- Dymnicka, M. (2013). Przestrzeń publiczna a przemiany miasta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Dymnicka, M., Szczepański, M.S. (2015). Centrum miasta i jego funkcje społeczne. Przegląd Urbanistyczny, 9.
- Dymnicka, M. (2009). Przestrzeń dla obywateli. o uniwersalności helleńskiego modelu przestrzeni publicznej. W: G. Gorzelak, M.S. Szczepański, W. Ślęzak-Tazbir (red.), Człowiek – miasto – region. Związki i interakcje. Księga jubileuszowa profesora Bohdana Jałowieckiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Glińska, E., Florek, M., Kowalewska, A. (2009). Wizerunek miasta od koncepcji do wdrożenia. Warszawa: Wolters Kluwer Business.
- Jacobs, J. (2012). Śródmieście jest dla ludzi. W: Chwała miasta. Synchronizacja 2012. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.
- Jałowiecki, B. (2007b). Fragmentaryzacja i prywatyzacja przestrzeni. W: B. Jałowiecki, W. Łukowski (red.), Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Wydawnictwo SWPS Academica.
- Kaczmarek, J. (2005). Podejście geobiograficzne w geografii społecznej. Zarys teorii i podstawy metodyczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Karwińska, A. (2008). Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kochanowska, D. (2009). Przestrzeń publiczna: dwa pytania. W: A. Golędzinowska (red.), Współczesne kształtowanie przestrzeni publicznej województwa pomorskiego. Gdańsk.
- Kotler, P., Asplun, C., Rein, I., Haider, D. (1999). Marketing Places Europe. How to attract investments, industries, residents and vistors to cities, communities, regions and nations in Europe. London: Pearson Education.
- Lenartowicz, K. (1997). Słownik psychologii architektury dla studiujących architekturę. Kraków: Skrypt Politechniki Krakowskiej.
- Lewenstein, B. (2006). Nowe paradygmaty rozwoju układów lokalnych – w stronę obywatelskich wizji społeczności lokalnych. W: J. Kurczewska (red.). Oblicza lokalności: różnorodność miejsc i czasu. Warszawa: IFiS PAN.
- Lorens, P., Martyniuk-Pęczek, J. (red.). (2010). Problemy kształtowania przestrzeni miejskich. Gdańsk: Wydawnictwo Urbanista.
- Lynch, K. (2011). Obraz Miasta. Kraków: Wydawnictwo Archivolta.
- Łuczak, A. (2005). Istota tożsamości miasta. Samorząd Terytorialny, 1.
- Łukowski, W. (2002). Społeczne tworzenie ojczyzn. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Madurowicz, M. (2007). Miejska przestrzeń tożsamości Warszawy. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
- Mazurek, M. (2008). Tożsamość przestrzenna jako wyznacznik zakorzenienia wśród mieszkańców współczesnych Kaszub. W: M. Kempny, G. Woroniecka, P. Załęcki (red.), Tożsamość i przynależność. O współczesnych przemianach identyfikacji kulturowych w Polsce i w Europie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
- Parysek, J.J. (2001). Podstawy gospodarki lokalnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Pollice, F. (2003). The role of territorial identity in local development processes, Proceedings of the Conference – The Cultural Turn in Geography, Landscape Construction and Cultural Identity. Pozyskano z: https://www.researchgate.net/publication/242122046_THE_
- ROLE_OF_TERRITORIAL_IDENTITY_IN_LOCAL_DEVELOPMENT_PROCESSES. Pozyskano z http://skarby.bliskokrakowa.pl/39-sbk-park-miejski-im-jozefa-pilsudskiego, dostęp 14.10.2019 r.
- Pozyskano z http://www.odkryjmalopolske.pl/bazylika-grobu-bozego-w-miechowie.html, dostęp 14.10.2019 r.
- Pozyskano z https://dnidziedzictwa.pl/zamek-w-niepolomicach, dostęp 14.10.2019r.
- Raszkowski, A. (2013). Marketing miejsc w kontekście wzmacniania i kształtowania tożsamości terytorialnej. W: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Zeszyty Naukowe nr 775. Szczecin: Problemy zarządzania, finansów i marketingu, 30.
- Ruczyński, R. (2010). Tradycyjna urbanistyka a współczesne realizacje przestrzeni publicznych. W: P. Lorens, J. Martyniuk-Pęczek (red.), Problemy kształtowania przestrzeni publicznych. Gdańsk: Wydawnictwo Urbanista.
- Szromnik, A. (2012). Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Gdańsk: Wolters Kluwer.
- Wrana, J. (2011). Tożsamość miejsca: kryterium w projektowaniu architektonicznym. Lublin: Politechnika Lubelska.
- Zinkow, L. (2009). Wokół Niepołomic i Puszczy Niepołomickiej. Przewodnik monograficzny. (wyd. II). Niepołomice: Wyd. Urząd Miasta i Gminy w Niepołomicach.