ArticleOriginal scientific text

Title

Ocenianie kształtujące w geografii: oczekiwania uczniów w nowej rzeczywistości edukacyjnej

Authors

Abstract

One of the basic aims of education, including geographic education, was and still is to create conditions for the pupil to achieve success according to their abilities. For these purposes to be met, the roles and functions of the assessment should be interpreted correctly. Assessment is a difficult and complex competence. Its multidimensionality is related to the teacher’s skills and his knowledge of the goals and principles of assessment. In modern education, including geographical education, we can more and more often encounter formative assessment. This is a kind of assessment in which both the student and the teacher receive feedback on their learning progress. On this basis, the process of teaching and learning is assessed. In the opinion of many specialists and teachers, including geographers, this kind of assessment allows for more effective and more effective education. The student knows how to rationally overcome difficulties.The study presents the results of surveys that covered the students of selected primary schools in Krakow (from September 2017, 8-year primary school) in September 2018. The aim of the study was to obtain students’ opinions on formative assessment and a look at the current assessment system in the light of changes in education. The obtained data allowed to show the formative assessment from the students’ perspective. Geography is the subject of teaching, in which not only the results of work are assessed, but also the contribution of work, interests and attitudes.

Keywords

edukacja, geografia, ocenianie kształtujące

Bibliography

  1. Podstawy dydaktyki (2007), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
  2. Jak oceniać, aby uczyć (2006), Civitas „Biblioteka Akademii SUS", Warszawa
  3. Assessment and Classroom Learning. [w]: Assessment, In Education: Principles, Policy & Practice 5 (1998), 7-74
  4. Handbook on Formative And Summative Evaluation of Student Learning (1971), McGraw-Hill, New York
  5. Editorial, Educational Measurement: Issues and Practices. No. 1 (2009)
  6. Motywowanie uczniów do nauki (2002), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  7. Kultura edukacji (2006), Universitas, Kraków
  8. Ocenianie opisowe w edukacji wczesnoszkolnej (1998), Poznań
  9. Evaluer sans juger, Revue Francaise de Pedagogie (1989), 41-52
  10. Encyklopedia Pedagogiczna (1997), Fundacja ,, Innowacja”, Warszawa
  11. Dictionnaire actuel de l’Education (1993), Guerin, Montreal
  12. A Framework for Evaluating and Planning Assessments Intended to Improve Student Achievement, Educational Measurement: Issues and Practices 3 (2009)
  13. Między prawdą a skutecznością – perspektywy oceniania szkolnego, Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego. Teraźniejszość i przyszłość oceniania kształtującego (2010), GRUPA TOMAMI, Kraków
  14. Formative Assessment and the Design of Instructional Systems, Instructional Science, nr 18 (1989), 119-144
  15. Funkcje oceniania według studentów- przyszłych nauczycieli geografii. Refleksje dydaktyka przedmiotowego, Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego (2010), 589-594, Uniwersytet Gdański
  16. The Methodology of Evaluation, Perspectives of Curriculum Evaluation (1967), 39-83, Rand Mac Nally, Chicago
  17. Uczę (się) w szkole (2014), Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa
  18. Ocenianie kształtujące w polskiej szkole, Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego. Teraźniejszość i przyszłość oceniania kształtującego (2010), GRUPA TOMAMI, Kraków
  19. Strategia przejścia czy przetrwania? Czyli dokąd zmierza ocenianie szkolne, Dokąd zmierza polska szkoła? (2008), Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa