ArticleOriginal scientific text

Title

Kompetencje nauczyciela geografii w świetle reformy systemu edukacji... – potrzeba czy konieczność, czego powinniśmy się nauczyć, aby nowocześnie uczyć?

Authors

Abstract

In connection with the thorough reform of the education system in Poland, attention should be paid not only to the new proposals for teaching geography in primary and secondary school but to try to verify the competencies of teachers in the implementation of these changes. Therefore, it seems necessary to analyze and evaluate the education of selected competencies of geography teachers and to analyze the possibility of developing additional competencies of teachers, resulting from the assumptions of the new core curriculum, which may contribute to modern and effective education of learners, which is the main goal of this study. It is worth considering the available forms of training of geography teachers and bring them under a specific assessment and reflection.

Keywords

nauczyciel geografii, kompetencje, reforma edukacji w Polsce

Bibliography

  1. Technologie informacyjno-komunikacyjne w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wybranych programach nauczania geografii i przyrody, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geogarficznego 4 (2015), 87-105
  2. Teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania GIS w szkolnej edukacji geograficznej, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geogarficznego 5 (2015), 73-88
  3. Cartographic Competence of a Geography Teacher – Current State and Perspective, (2016), 200-209, Bulgarian Cartographic Association, Sofia
  4. Pedeutologia (2008), Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
  5. Kompetencje nauczycieli geografii oraz studentów geografii – kandydatów na nauczycieli, Prace Monograficzne (2010), Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków
  6. Multimedialny geograficzny atlas świata – walory i funkcje edukacyjne, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geogarficznego (2015), 107-120
  7. Technologie informacyjno-komunikacyjne na nauczycielskich studiach geograficznych – rozważania teoretyczne i wyniki badań, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geogarficznego (2015), 109-121
  8. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli geografii jako instrument dostosowania się aktualnych wyzwań rynku pracy, Annales Universitatis Peadagogiscae Cracoviensis. Studia Geographica IV (2013), 72-83
  9. Komputery w nauczaniu geografii – ujęcie retrospektywne i współczesne, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geogarficznego (2015), 27-47
  10. Praktyczne wykorzystanie tablicy interaktywnej w nauczaniu wybranych zagadnień z geografii fizycznej, „Nauczanie Przedmiotów Przyrodniczych, Biuletyn PSNPP 37 (2011), 27-32
  11. Podstawa programowa 2018, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dziennik Ustaw (2018)
  12. Pedeutologia, Pedagogika. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych. Tom 2 (2006), 293-316, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk
  13. Interakywnie na tablicy. W poszukiwaniu zastosowań tablicy interaktywnej do nauczania geografii, Geografia w Szkole 5 (2010), 53-60
  14. Nauczanie z wykorzystaniem narzędzi GIS – przykłady rozwijania umiejętności analizowania informacji przestrzennych, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geogarficznego (2015), 89-104
  15. Kompetencje nauczyciela w realizacji zadań edukacyjnych, Edukacja „Głębszego poziomu” w dialogu i perspektywie (2005), 272-284, Wyd. Trans Humana, Białystok
  16. Potrzeby nauczycieli w zakresie kształtowania umiejętności związanych z TIK oraz ograniczenia w korzystaniu z narzędzi informatycznych, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geogarficznego (2015), 123-135
  17. E-learning w geogarficznym kształtceniu akademickim – szanse, wyzwania, zagrożenia, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geogarficznego (2015), 55-71