ArticleOriginal scientific text

Title

Wybrane procesy kształtujące geografię jako kierunek studiów w Polsce w XXI wieku

Authors

Abstract

The dynamic social, economic, and political transformations of recent years have shaped the contemporary image of Polish society and significantly impacted higher education institutions. Geography had to evolve as an academic discipline not only because of the Bologna Process or reforms of higher education system, but also to attract young people to degree courses in geography.The aim of this article is to demonstrate the chief processes that currently shape higher education and geography degree programmes in Poland. At the macro-scale, we examined the opening of the labour market and the market of educational services, integration with the Bologna system, demographic changes and the evolving aspirations of Polish society towards education and professional careers. In the analysis regarding geography, we focused on the changes in how school geography is viewed generally, the level of interest among young people to pursue geography degrees and the motivations behind choosing this programme among geography students. We have discussed the role of internal and external competition affecting geography degree courses and the formal division of geography as a discipline resulting from the new Law 2.0 on Higher Education currently being implemented in Poland.

Keywords

geografia szkolna, konkurencja, matura, motywy, rekrutacja, studia wyższe, zainteresowanie

Bibliography

  1. Zatrudnialność absolwentów w procesie bolońskim, Forum Akademickie 9 (2012), 23-25
  2. Rola uniwersytetu w społeczeństwie wiedzy. Uwagi na marginesie dokumentów Unii Europejskiej, Wzrost gospodarczy i rozwój społeczny jako paradygmaty współczesności (2003), 539-553, SGH, Warszawa
  3. Uniwersytet. Między tradycją a wyzwaniami współczesności i przyszłości, Edukacja Humanistyczna 1 (2013), 7-21
  4. Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych (2011), PWN, Warszawa
  5. Zróżnicowanie przestrzenne i uwarunkowania wyników matury w Polsce w latach 2005–2008 oraz 2010–2014 (2015), Wyd. UŁ, Łódź
  6. Polityka społeczna (2008), PWN, Warszawa
  7. Dokąd zmierza świat nauki i edukacji?, Nauka, edukacja, rynek pracy. Przede wszystkim współdziałanie (2013), 43-48, Uniwersytet Szczeciński, Politechnika Koszalińska, Wyższa Szkoła Integracji Europejskiej w Szczecinie, Szczecin–Koszalin
  8. Szkoły wyższe i ich finanse w 2010 r. (2010), Główny Urząd Statystyczny
  9. Szkoły wyższe i ich finanse w 2012 r (2012), GUS
  10. Szkoły wyższe i ich finanse w 2014 r (2014), GUS
  11. Szkoły wyższe i ich finanse w 2016 r (2016), GUS
  12. Universities in a competitive global marketplace: a systematic review of the literature on higher education marketing, International Journal of Public Sector Management 19 (2006), 316-338
  13. Miejsce geografii na nowym egzaminie maturalnym, Region w edukacji przyrodniczo-geograficznej. Nauki Geograficzne w Badaniach Regionalnych, IV (2007), 49-55, Wyd. AŚ, Kielce
  14. Wpływ gospodarki informacyjnej na pracę i pracowników współczesnych organizacji. Edukacja ekonomistów i menedżerów, Problemy. Innowacje. Projekty 3 (2011), 153-164
  15. W poszukiwaniu integracji przedmiotowej tożsamości geografii na początku XXI wieku, Stan i perspektywy rozwoju geografii w Polsce (2008), 43-52, Wydawnictwo WSGu, Bydgoszcz
  16. Kluczowe czynniki rozwoju w gospodarce opartej na wiedzy, Pomiędzy polityką stabilizacyjną a polityką rozwoju, Prace i Materiały Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH (2012), 169-194, SGH, Warszawa
  17. Competition and markets in higher education: a “glonocal” analysis, Policy Futures in Education 2 (2004), 175-244
  18. Dynamics of national and global competition in higher education, Higher Education 52 (2006), 1-39
  19. Jakość edukacji. Różne perspektywy (2012), Wyd. UJ, Kraków
  20. Wpływ przemian demograficznych na szkolnictwo wyższe w Polsce, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach (2016), 107-116
  21. Postawy uczniów wobec geografii jako przedmiotu szkolnego, Geografia w Szkole 2 (1993), 122-125
  22. Postawy gimnazjalistów wobec geografii szkolnej, Geografia w Szkole 5 (2003), 272-276
  23. Społeczne uwarunkowania procesu kształcenia XXI wieku, Kompetencje absolwentów studiów ekonomicznych. Perspektywa nauki i biznesu (2011), 112-131, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice
  24. Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce (2011), Wyd. UJ, Kraków
  25. Motywy wyboru geografii na maturze a wyniki egzaminu maturalnego – studium przykładowe, Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (2007), 664-673, PTDE, Kraków
  26. Absolwenci szkół wyższych na rynku pracy w warunkach kryzysu. Przedsiębiorczość w warunkach kryzysu gospodarczego, Przedsiębiorczość – Edukacja 9 (2013), 302-316
  27. Konkurowanie uniwersytetów na rynku usług edukacyjnych w warunkach kryzysu gospodarczego i nasilających się trudności tranzycji absolwentów, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego 28 (2014), 117-130
  28. Przechodzenie absolwentów studiów geograficznych na rynek pracy. Proces, czynniki, predykcja, Prace Monograficzne (2015), Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków
  29. Key processes shaping the current role and operation of higher education institutions in the society, Environmental & Socio Economic Studies 4 (2016), 53-59
  30. To study or not to study geography? The changing motivations behind choosing geography degree programmes by Polish students in the years 1995–2015, Geoforum 94 (2018), 63-71
  31. Bibliografia dydaktyki geografii 1996–2004. T. IV (2009), Wyd. Nauk. AP, Kraków
  32. Refleksje nad potrzebą powiązania rynku pracy z nauką i edukacją, Nauka, edukacja, rynek pracy. Przede wszystkim współdziałanie (2013), 73-96, Uniwersytet Szczeciński, Politechnika Koszalińska, Wyższa Szkoła Integracji Europejskiej w Szczecinie, Szczecin–Koszalin
  33. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 roku, Dziennik Ustaw
  34. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych, Dziennik Ustaw (2018)
  35. Transformacja i rozwój. Wybór prac (2005), Wyd. Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, Warszawa
  36. Wpływ procesów globalizacji na czas i miejsce pracy, Terytorium, region, miejsce – czas i przestrzeń w geografii (2008), 155-164, Wyd. WSG, Bydgoszcz
  37. Nowa misja uniwersytetów: zdolność konkurowania, Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku (2013), 127-132, Instytut Społeczeństwa Wiedzy Fundacji Rektorów Polskich, Warszawa
  38. Socjologia. Analiza społeczeństwa (2012), Wyd. Znak, Kraków
  39. Olimpiada Geograficzna i Olimpiada Nautologiczna w okręgu krakowskim w latach 1974–2009 (2009), Wyd. Oddział Krakowski PTG, Kraków
  40. Geography studies in Poland after 1989 – selected issues. Miscellanea Geographica, Regional Studies on Development 17 (2013), 19-25
  41. Motivies for choosing of geography in Matura examination in the context of Poland’s examination policy. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Geographica 5 (2014), 131-140
  42. Motywy wyboru klas geograficznych w wybranych szkołach ponadgimnazjalnych województwa wielkopolskiego, Prace Komisji Edukacji Geograficznej 3 (2014), 221-230
  43. Zanim narodził się uniwersytet, Niezbędnik Inteligenta 4 (2014), 6-10
  44. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dziennik Ustaw poz. 1668
  45. Zbieżność przygotowania do życia i do pracy w warunkach płynnej rzeczywistości, Nauka, edukacja, rynek pracy. Przede wszystkim współdziałanie (2013), 55-64, Uniwersytet Szczeciński, Politechnika Koszalińska, Wyższa Szkoła Integracji Europejskiej w Szczecinie, Szczecin–Koszalin
  46. Popularność geografii jako kierunku studiów, Priorytety badawcze i aplikacyjne geografii polskiej (2011), 88-100, Wyd. Nauk. UP, Kraków