PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 41 | 2 |
Tytuł artykułu

On "Games and Mathematics. Subtle Connections" by David Wells

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
PL
Autor w tej ksiazce przedstawia entuzjastycznie matematyke, a własciwie jej uprawianie. Wyjasnia, dlaczego nauka matematyki jest podobny i co powoduje, ze jest rózna do gry w szachy, hex czy go. Porusza wiele zagadnien matematycznych i okolicznosci ich powstania, interpretujac to jako swoiste gry, w szczególnosci z zakresu geometrii i teorii liczb. Robi to rozrywkowym stylu, choc szczatkowy charakter tych esejów powoduje, ze ksiazka nie jest łatwa w czytaniu. W zamysle autora ksiazka jest skierowany do nauczycieli szkół srednich i uczniów z zamiłowaniem do matematyki. Mimo iz wiele przykładów w niej przedstawionych pojawiaja sie w innych ksiazkach o tej tematyce, to potrafi czesto znalezc nowe podejscie do nich. Jednym z oryginalnych ujec, które szczególnie uatrakcyjnia narracje jest to, ze pokazuje przypadki, w których poczatkowe próby znalezienia rozwiazania były rzeczywiscie złe. W ten sposób podkresla, ze matematyki nie mozna uprawiac w ustalony sposób (mechaniczne), ale wymaga namysłu oraz wprowadzania formalizmu.
EN
There is a number of popular books on mathematics and its connection with other human activities. The presented book ``Games and Mathematics. Subtle Connections''   belongs to this class but the author's perspective is original (see [2] in references for links  to other texts and reviews on the book ) by David Graham WellsThe title of the book   is intriguing and outrageous at the same time. However, as it is possible to find in others' opinion (see Thomas~[1]), no one claims that mathematics is a game or bunch of games but doing mathematics is \emph{like} playing a game. This book is on this topic.  In this book, the author presents an enthusiastic view of mathematics and explains why the study of mathematics is similar to the playing of games such as chess, hex and go, but also why it differs. The book considers a large number of mathematical problems and "games", particularly from the field of geometry and number theory in an entertaining style, although he brushes over some of the concepts and as a result the book is not an "easy read". The book is aimed at high school teachers and pupils with an aptitude for mathematics. Although many of the examples presented appear in other such books, the author often finds a novel approach to them. One thing which was particularly refreshing was that the author pointed out cases where initial attempts to find a solution were actually wrong and hence stressed the fact that mathematics is not a mechanical science, but requires insight as well as formalism. The reader does not need a very formal background in mathematics, a more intuitive approach is favored. On the other hand, the book covers a wide range of material (and historical figures) at a very rapid pace. Hence, some of the concepts presented are left unexplained.   
Słowa kluczowe
PL
 
EN
 
Rocznik
Tom
41
Numer
2
Opis fizyczny
Daty
wydano
2013
online
2013-12-30
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ojs-doi-10_14708_ma_v41i2_428
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.