PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 39 | 1 |
Tytuł artykułu

Comparable aggregated indicators of QoS in the telecoms market

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
PL
Ze względów historycznych, spółka TP S.A. od zawsze miała dominującą pozycję na polskim rynku telekomunikacyjnym. Obecność monopolisty jakim jest ta firma utrudniała rozwój całego rynku telekomunikacyjnego w Polsce, skutkując relatywnie wysokimi cenami usług w stosunku do ich jakości. W Polsce rolę regulatora na rynku telekomunikacyjnym sprawuje Urząd Komunikacji Elektronicznej. W 2009 roku, po wielu skargach na monopolistyczne praktyki TP S.A., UKE narzuciło TP S.A. porozumienie pomiędzy: TP S.A., UKE i operatorami alternatywnymi (OA). Głównym postanowieniem umowy było wprowadzenie wskaźników (Key Performance Indicators - KPI) do pomiaru jakości/poziomu różnych aspektów usług dostarczanych przez część hurtową TP S.A. Miało to dać UKE możliwość kontroli tego, czy uczestnicy rynku traktowani są w sposób uprzywilejowany lub są dyskryminowani. Dla każdego okresu sprawozdawczego, UKE otrzymuje tabelę KPI z informacją o wartości wszystkich KPI (ponad 60 wskaźników) dla wszystkich OA (około 500 firm). Problematyczny jest fakt, iż znacząca część tabeli jest pusta (brak danych), jak również to, że wymiar i struktura tabeli może ulegać zmianie w kolejnych okresach. UKE ma problem z właściwą interpretacją dostarczonych danych. Parametry zadania: Cele główne: Bazując na tabeli KPI, zaproponować zagregowany wskaźnik pozwalający porównać poziom usług świadczonych przez TP-hurtownika wobec różnych OA. Wskaźnik ma za zadanie stwierdzić czy dany OA nie jest faworyzowany lub dyskryminowany praz TP-hurtownika. Cele poboczne: Zaproponować zagregowany wskaźnik, pozwalający porównać poziomy usług pomiędzy różnymi okresami sprawozdawczymi; Zbadać odporność zaproponowanych wskaźników na manipulacje ze strony poszczególnych uczestników porozumienia. Specyfika danych: KPI opisane są, przez różne kategorie liczb (liczby całkowite, liczby rzeczywiste, procenty, $\ldots$) o różnych zakresach; Różni OA wybierają różny podzbiór usług oferowanych przez TP-hurtownika. Z tego względu niektóre KPI dla przykładowego OA będą niezdefiniowane; Charakter danego wskaźnika KPI może powodować, że w danym okresie sprawozdawczym nie jest możliwe określenie jego wartości dla danego OA pomimo, że dany OA prowadzi usługę związaną z tym wskaźnikiem; W różnych okresach sprawozdawczych zestaw wskaźników KPI może ulec zmianie (np. z powodu wprowadzenia lub wycofania danej usługi); W różnych okresach sprawozdawczych, liczba zdefiniowanych KPI dla danego OA może ulec zmianie (np. z powodu rozpoczęcia lub zaprzestania korzystania przez danego OA z danej usługi).
EN
The Polish telecommunication company TP SA provides diversified services for alternative operators (AO). The quality of these services is measured periodically using the so-called Key Performance Indicators (KPI). There are more than 500 alternative operators and 63 different KPIs that measure the quality of services. The Office of Electronic Communications (UKE) receives periodic reports for each operator with specific data which can be arranged in one table. This table has a lot of cells that are not filled and its structure may differ in time, which poses the problem of how to compare alternative operators and indicate eventual discrimination. Proposed was the concept of defining discrimination. This approach is based on some additional parameters, which were determined, however, they have not been collected so far. The main challenge was to design aggregated indicators measuring the quality of services rendered by the wholesale telecommunication operator to alternative operators. The indicators must be comparable, i.e. they should indicate whether some AOs are favoured or discriminated. As a result, two different methods of computing aggregated indicators were proposed. The first one, Principal Component Analysis, is based on the reduction of data dimension, which facilitates further analysis. It shows whether some AOs are treated in a different way, when compared with others. This may indicate discrimination. The second method aggregates all values of KPIs and assigns a real number to each alternative operator. Subsequently, rankings of AOs treatment can be set up. This method enables detection of a discriminated operator and was tested in simulations.
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
39
Numer
1
Opis fizyczny
Daty
wydano
2011
online
2011-06-20
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ojs-doi-10_14708_ma_v39i1_57
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.